hydro-dyna 40 lat na rynku
ikona mapy

Nasz adres:
Przedmoście 4
55 - 300 Środa Śląska

ikona email

Napisz do nas
biuro@hydro-dyna.pl

Gdzie wykorzystuje się pompy hydrauliczne łopatkowe?
Nasz adres:
ikona mapy

Przedmoście 4
55 - 300 Środa Śląska

Napisz do nas

Gdzie wykorzystuje się pompy hydrauliczne łopatkowe?

Hydraulika siłowa jest stosowana w większości urządzeń przemysłowych, które są przeznaczone do wykonywania zadań wymagających użycia znacznej siły nacisku lub przemieszczania elementów o dużej masie. Wykorzystuje się ją również w pojazdach, jednostkach pływających, samolotach i urządzeniach transportowych. Układy tego rodzaju wykazują się płynnym działaniem, możliwością szybkiego przekazywania zgromadzonej energii potencjalnej na stosunkowo duże odległości i wysoką trwałością. Wynika ona zarówno z odpowiedniej konstrukcji, jak i właściwego serwisu hydrauliki siłowej, ma także związek z używanymi podzespołami, np. pompami hydraulicznymi, w tym pompami łopatkowymi.

Jak jest zbudowana pompa łopatkowa?

Pompa w układzie hydraulicznym ma za zadanie wymuszanie przepływu używanego czynnika, a także pośrednio zwiększanie ciśnienia, z jakim oddziałuje on na zamontowane odbiorniki. W przypadku pompy łopatkowej za wytworzenie siły ssącej oraz siły tłoczącej odpowiada specjalny rotor. Obraca się w zamkniętym korpusie, lecz nie jest w stosunku do niego ustawiony osiowo, w wyniku czego wykonuje ruch mimośrodowy. W wirniku osadzone są płaskie łopatki, które mogą przesuwać się promieniowo. Wraz z obracaniem się wirnika są dopychane do wewnętrznej powierzchni korpusu za sprawą siły odśrodkowej lub zamontowanych w urządzeniu sprężyn. W zależności od miejsca, w którym się znajdą, mogą się więc chować w wirniku albo z niego wysuwać, dopasowując się do krzywizny korpusu. Dla poprawy szczelności łopatki nie są osadzone równolegle do promienia wychodzącego z osi, wokół której rotuje wirnik, a pod pewnym kątem.

W jakich zastosowaniach sprawdzają się pompy łopatkowe?

Pompy łopatkowe sprawdzają się znakomicie w układach hydraulicznych z uwagi na właściwości wykorzystywanego w nich czynnika, który ma dość dużą lepkość. Będą użyteczne także w układach centralnego smarowania i w pompach olejowych. Spotyka się je w prasach hydraulicznych, obrabiarkach, a także w podnośnikach i pojazdach mechanicznych. Chętnie sięgają po nie również konstruktorzy maszyn i urządzeń przemysłowych.