hydro-dyna 40 lat na rynku
ikona mapy

Nasz adres:
Przedmoście 4
55 - 300 Środa Śląska

ikona email

Napisz do nas
biuro@hydro-dyna.pl

Jak zbudowane są silniki hydrauliczne?
Nasz adres:
ikona mapy

Przedmoście 4
55 - 300 Środa Śląska

Napisz do nas

Jak zbudowane są silniki hydrauliczne?

Zastosowanie silników hydraulicznych (silników wyporowych) pozwoliło na dynamiczny rozwój większości dziedzin przemysłu. Dzięki nim możliwe jest korzystanie z wielu maszyn np. koparek, ciągników, dźwigów, podnośników oraz urządzeń wykorzystywanych w m.in. przemyśle farmaceutycznym, chemicznym i spożywczym. Jak zbudowany jest silnik hydrauliczny? Objaśniamy jego budowę.

Co to jest silnik hydrauliczny?

Silnik hydrauliczny jest źródłem zasilania wielu pojazdów, maszyn i urządzeń. Umożliwia on zmianę energii cieczy na energię mechaniczną. Jest on ekonomicznym i wydajnym źródłem energii o różnorodnym zastosowaniu. Zastosowanie silników hydraulicznych warunkują m.in. ich wielkość, moc i rodzaj napędzającej je cieczy.

Z jakich elementów zbudowane są silniki hydrauliczne?

1. Obudowa

  • Chroni wewnętrzne komponenty silnika i utrzymuje ciśnienie płynu hydraulicznego.

2. Wał napędowy

  • Przenosi moment obrotowy z silnika hydraulicznego na zewnętrzne urządzenie lub mechanizm.

3. Rotor (wirnik)

  • Obracający się element, na który oddziałuje ciśnienie płynu, powodując ruch obrotowy wału napędowego.

4. Łopatki, tłoki lub zębatki

  • W zależności od typu silnika (łopatkowy, tłokowy, zębaty), te elementy przekształcają ciśnienie płynu w ruch mechaniczny.

5. Komory ciśnieniowe

  • Przestrzenie, w których płyn hydrauliczny działa na rotor, tworząc siłę napędową.

6. Uszczelnienia

  • Zapewniają szczelność systemu, zapobiegając przeciekom płynu hydraulicznego.

7. Łożyska

  • Podtrzymują wał napędowy i rotor, umożliwiając ich swobodny obrót.

8. Zawory wlotowe i wylotowe

  • Kontrolują przepływ płynu hydraulicznego do i z silnika, regulując jego pracę i kierunek obrotów.

9. Pierścienie tłokowe

  • Stosowane w silnikach tłokowych, zapewniają szczelność pomiędzy tłokiem a cylindrem.

10. Płyta rozrządu

  • Element kierujący przepływem płynu hydraulicznego do odpowiednich komór ciśnieniowych.

Typy silników hydraulicznych

  • Łopatkowy: Wykorzystuje wirnik z łopatkami, które przesuwają się wzdłuż wewnętrznej powierzchni obudowy.
  • Tłokowy: Wykorzystuje tłoki poruszające się w cylindrach, przekształcające ciśnienie płynu w ruch obrotowy.
  • Zębaty: Wykorzystuje zazębione koła zębate, które obracają się pod wpływem przepływu płynu.

Budowa silników hydraulicznych przypomina budowę pomp hydraulicznych. Istotną różnicą w tym przypadku jest odwrotny schemat ich działania. Pod względem rodzaju przetwarzanej energii dzielimy je na silniki hydrostatyczne oraz silniki hydrokinetyczne. Silnik hydrauliczny zbudowany jest z oddzielnych komór, wewnątrz których odbywa się ruch cieczy wywoływany przez elementy robocze. Jest on wymuszany przez pompę hydrauliczną. Energia wytwarzana przez ciecz pod ciśnieniem zamieniana jest na ruch obrotowy lub posuwisto-zwrotny, czyli pracę silnika. Schemat budowy silników hydraulicznych jest różny w zależności od ich rodzaju. Kluczowym elementem silników hydraulicznych są elementy wyporowe. Wyróżniamy silniki:

  • tłoczkowe,
  • łopatkowe,
  • zębate,
  • gerotorowe.

Rodzaj silnika warunkuje rodzaj zastosowanego elementu wyporowego, czyli w silnikach tłoczkowych kluczowym elementem budowy są tłoki, w przypadku silników zębatych koła zębate itd.

Silnik hydrauliczny – zasada działania

Płyn hydrauliczny pod ciśnieniem wpływa do komór ciśnieniowych, wywierając siłę na łopatki, tłoki lub zębatki, co powoduje obrót rotora i wału napędowego. Energia mechaniczna przenoszona jest na zewnętrzne urządzenia, takie jak maszyny przemysłowe czy pojazdy.

Silniki hydrauliczne są wszechstronne i znajdują zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, od budownictwa po rolnictwo, dzięki swojej niezawodności i efektywności w przekształcaniu energii hydraulicznej w mechaniczną.

W naszej firmie zajmujemy się regeneracją i naprawą silników hydraulicznych różnego rodzaju. Dysponujemy wiedzą, doświadczeniem i niezbędnym zapleczem sprzętowym, które umożliwiają dokładne sprawdzenie pracy silnika oraz jego profesjonalną naprawę.